Een blusser voor voertuigbranden
De laatste tijd hoor je steeds vaker dat er een voertuig in brand is geraakt.
De meeste voertuigen gaan hierbij onnodig verloren; een adequate brandblusser had de auto kunnen redden.
Wat is eigenlijk een adequate brandblusser?
In het kort ons advies (lees verderop onze onderbouwing):
- Kies een goede sproeischuimblusser met de eigenschappen:
- klasse A+B (te zien aan de grote iconen)
- niet vorstgevoelig
- met manometer.
- Kies tenminste 1 KG (~5-6 sec blustijd), liever meer
- Leg deze op een handige plek, bijvoorbeeld onder de bijrijdersstoel, niet onder de bestuurdersstoel.
Liefst in een klem waaruit deze snel kan worden gepakt. - Neem voor de zekerheid ook een blusdeken mee, bijvoorbeeld achterin de auto.
Onderbouwing advies:
- Ondanks dat een ABC-poederblusser betere bluseigenschappen bezit, nemen wij aan dat je je auto daarna ook nog graag wil gebruiken. Het poeder uit poederblussers is corrosief wat betekent dat het vreet aan elektronica, bedrading, lak en de meeste andere gebruikte materialen in auto’s. Kortom: heb je je auto geblust, kan hij vaak meteen door naar de sloop.
Daarom raden wij een schuimblusser aan; deze dekt de brand met een laag schuim af (zuurstofgebrek, koeling) en de nevel is niet elektrisch geleidend. Sommige schuimblussers zijn gevoelig voor vorst. Let daar op bij de aankoop. Koop niet de goedkoopste rommel.
Wij kunnen je aanraden om elk jaar een nieuwe blusser te kopen of deze te laten onderhouden, maar uit de praktijk weet ik dat weinig particulieren dit zullen doen. Koop daarom een schuimblusser met manometer. Alhoewel een manometer zeker niet alles zegt over de bedrijfszekerheid van een blusser, kun je er redelijk vanop aan dat hij niet (goed) werkt als de manometer niet in het groene gedeelte van de meter staat.
Dit neemt niet weg dat onderhouden of vervangen veel meer bedrijfszeker is. - Je kunt ongeveer 5 a 6 seconden blussen met 1 KG blusstof (schuim). Dat is best weinig. Kies je aanvalshoek daarom zorgvuldig (zie gebruik). Heb je de ruimte in je wagen, neem dan bijvoorbeeld een 2 KG schuimblusser mee. (Blustijd 1 KG ~5 sec, 2 KG ~10 sec, 6 KG ~30 sec)
- Het lijkt voor de hand te liggen om de blusser onder de bestuurdersstoel te leggen. Doe dit niet. Als de blusser losraakt, kan deze onder de pedalen terecht komen.
Regel een klem of beugel waar je de blusser snel uit kunt halen, maar niet losraakt bij een botsing.
Hoe blus ik een auto?
- Zit je nog in de auto:
- Zet de motor uit,
- Laat iedereen de auto direct verlaten en afstand nemen (vraag of passagiers/omstanders meteen 112 bellen).
- Trek de handrem aan; de auto kan zelf gaan rijden door kortsluiting (zie hier vanaf 2:20).
- Ontgrendel de motorkap als daar de brand zich bevindt.
- Pak de blusser onder de bijrijdersstoel vandaan.
- Verlaat de auto zo snel mogelijk, sluit de portieren.
- Lees in ieder geval bij aanschaf, maar liefst regelmatig, desnoods vlak voor gebruik de gebruiksaanwijzing op de blusser.
- Trek de borgpin eruit en doe een heel korte proefstoot of de blusser werkt; breng jezelf niet in gevaar als de blusser niet werkt.
- Open portieren of motorkap zo min mogelijk en blijf laag (hitte, vlam en giftige rook). Blijf laag omdat de schuine motorkap de vlammen naar jouw lichaam toe leidt.
- Mik direct op de brandhaard, blijf laag, gestrekte armen.
- Blus zoveel mogelijk met de wind mee.
- Laat de motorkap (bijna) dicht, ook als de brand geblust lijkt.
Loopt er (brandende) benzine uit de wagen? Blus met zand.
Heb je brandwonden? Trek je kleding niet uit, maar wel direct lang koelen (niet ijskoud).
Bel direct 112.
Bekijk ook deze video om een betere indruk te krijgen.
* De keuze van brandblusser is en blijft jouw eigen keuze en verantwoordelijkheid.